Protokół Nr 15/2003
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
w dniu 01.07.2003r.
Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 10 00.Przewodnicząca odczytała proponowany porządek obrad.
1.Odczytanie protokołów : z posiedzenia komisji w sprawie :
- rozpatrywania wniosków mieszkańców
- wspólnego posiedzenia komisji odnośnie zmian budżetowych.
2.Głosowanie nad protokółami w sprawie przyjęcia lub odrzucenia.
3.Odczytanie pism, które wpłynęły do Komisji Rewizyjnej
4. Przeprowadzenie rozmów wyjaśniających w sprawie rozpatrywanego pisma z
- p. Zbigniewem Matuszewskim,
- p. Mariolą Banaszkiewicz – inspektor UG
- p. Kazimierzem Drgas – radca prawny w UG,
- p. Urszulą Skrzypińską – insp. UG
5.Sporządzenie odpowiedzi do P. K. Sznajder.
6.Dyskusja na temat drogi w Woli Bachornej.
7.Informacja Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej o treści szkolenia
o zamówieniach publicznych i proponowanych zmianach.
8.Wolne wnioski i zapytania.
9.Zakończenie.
Ad.1,2.
Proponowany porządek obrad przyjęto jednogłośnie.
Przewodnicząca odczytała protokoły .
Protokoły przyjęto jednogłośnie. Przewodnicząca podpisała protokoły.
Ad.3.
Przewodnicząca odczytała notatkę sporządzoną na okoliczność rozmowy z P. K. Sznajder, która odbyła się w Urzędzie Gminy.
Rozmowy tej żądał Pan art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”. W rozmowie tej uczestniczyła także
p. Niedziałkowska i p. Skrzypińska.
P. Kotas i P. Kopaczewska stwierdzili iż stanowisko przewodniczącej Komisji jest zgodne z tym co ustaliła cała komisja, a Pan S. nie wnosi nic nowego i jest to dalsza polemika.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej wyjaśniła iż nie pobierała żadnych pieniędzy z Urzędu Gminy za spotkanie wyjaśniające z p. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. Przewodnicząca odczytała pisma , które wpłynęły do Komisji Rewizyjnej.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej wyjaśniła iż Państwo S. przyjechali osobiście do jej posiadłości ze skargą na Wójta Gminy. Przewodnicząca wyjaśniła także iż wyjaśniła P. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. iż podstawą podjęcia działania jest złożenie skargi bądź pisma do Urzędu Gminy, bądź poproszenie o rozmowę poprzez sekretariat , gdyż dom to prywatność i raczej nie chciałaby przenosić spraw służbowych na teren prywatny do domu, a druga sprawa to, to że nie chce być posądzona o jakieś układy, gdyż wszystkich traktuje równo i każdą sprawę chce wyjaśnić rzetelnie. Jednak w sprawach ważnych i pilnych podejmować będzie działania natychmiastowe i niezależnie od sposobu powiadomienia zajmie się sygnalizowanym problemem.
Przewodnicząca wyjaśniła ,iż po odjechaniu Państwa art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. zadzwoniła do Pana Wójta z prośbą o wyjaśnienie.
P. Wójt kategorycznie stwierdził iż taka sytuacja nie miała miejsca gdyż nie wyrzucił P. S. z Urzędu Gminy odmówił natomiast udzielenia pożyczki gdyż instrukcja kasowa nie przewiduje zaliczek na poczet wynagrodzenia.
P. Wójt powiedział iż obecni przecież byli pracownicy Urzędu gdyż Pan art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. był u niego przed 15 00.
Przewodnicząca Komisji pytała także Panią Skrzypińską jako sekretarkę co słyszała tego dnia.
Stwierdziła iż nie słyszała żadnych krzyków , a Pan Wójt był bardzo spokojny.
W tym czasie była także obecna w Urzędzie Gminy członek Komisji Rewizyjnej P. Kopaczewska, która także nie słyszała podniesionych głosów Wójta.
Na posiedzenie Komisji przybyła Przewodnicząca rady Gminy P. Wanda Dzioba, pouczyła przewodniczącą Komisji Rewizyjnej, aby nie zwoływała posiedzeń komisji w celu rozpatrywania spraw Państwa art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. i nie nadużywała finansów gminnych. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej wyjaśniła iż obowiązkiem Komisji Rewizyjnej jest między innymi rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców i zarówno komisję Rewizyjną jak i Urząd Gminy obowiązują przepisy prawa administracyjnego, a nie przestrzeganie tegoż prawa grozi konsekwencjami. Ostatnie posiedzenie było w kwietniu , a rozpatrywana była sprawa zlecona przez Przewodniczącą Rady Gminy.
Komisja rewizyjna nie jest w stanie przewidzieć ilości spraw jakie wpłyną do komisji ani ich terminu.
Na miesiąc czerwiec było zaplanowane rozpatrywanie wniosków, jednakże wnioski wpłynęły pod koniec miesiąca dlatego też zostają rozpatrywane 01.07.2003r.
Przewodnicząca Komisji wyjaśniła także, iż wykonuje szereg spotkań z mieszkańcami gminy w sprawie interwencji bezpłatnie i bez zwoływania posiedzeń.
Obecne posiedzenie komisji uważa za zasadne i o tym posiedzeniu wiedziała przewodnicząca Rady P. Dzioba oraz akceptowała je. Termin dzisiejszy był ustalony w dniu 26.06. 2003r ze względu iż 30.06. 2003 było szkolenie odnośnie zamówień publicznych w Bydgoszczy , posiedzenie Komisji Rewizyjnej odbyło się 1 lipca br.
Przewodnicząca Komisji wyjaśniła Przewodniczącej Rady iż nie ma prawa sama decydować za Komisję Rewizyjną i to Komisja Rewizyjna demokratycznie podejmuje decyzje i rozpatruje wnioski niezależnie od kogo wpływają.
Ad.4.
Na posiedzenie Komisji przybył P. Matuszewski. Został poproszony na to posiedzenie prze Przewodniczą Komisji Rewizyjnej.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej spytała P. Matuszewskiego o sposób pracy P. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. i wyjaśnienie co zaobserwował będąc na rowie melioracyjnym w Woli Bachornej.
Pan Matuszewski powiedział iż razem z inspektorem p. M. Banaszkiewicz pojechał na rowy w celu sprawdzenia jak wykonywane są prace. On jest przewodniczącym Spółki Wodnej w Zakrzewie, a nie w Woli Bachornej.
Nie wie jak wykonywane są prace na kanale w Woli Bachornej przez poszczególnych pracowników.
Co do tego muszą się wypowiedzieć współpracownicy bądź ich przełożony przewodniczący Spółki p. Kletkiewicz.
Ogólnie stwierdza iż prace wykonane zostały dobrze jednakże osoby pracujące z Panem S. skarżyły się , że miga się od pracy a nawet śpi gdy oni pracują, nie przykłada się do pracy.
Pan Matuszewski mówił także, aby spytać P. Kletkiewicza o jego pracowników bądź p. inspektor, która jest dokładnie zorientowana w sprawie.
Przewodnicząca Komisji podziękowała p. Matuszewskiemu za przybycie
P. Banaszkiewicz stwierdziła iż podczas kontroli na rowie zastała śpiącego p. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. Współpracownicy skarżyli się jej iż pracuje niesolidnie , nie wyrabia normy. Uchyla się od pracy. P. Banaszkiewicz mówiła także iż
p. Kletkiewicz złożył stosowne pismo w formie notatki.
P. Banaszkiewicz stwierdziła iż zostały wobec P. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. wyciągnięte konsekwencje i za miesiąc czerwiec ma nieprzydzieloną premię za niesolidna pracę.
Obecnie P. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”. jest przydzielony do prac melioracyjnych w Zakrzewie
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej pytała także p. inspektor o fakt dlaczego Pan art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. nie otrzymał dnia wolnego na wyjazd z dzieckiem do lekarza,
i dlaczego mimo wcześniejszej obietnicy nie otrzymał pieniędzy na ten cel. P. inspektor wyjaśniła iż Pan art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. otrzymał wolne na ten cel, prawdą jest natomiast iż nie było pieniędzy dlatego raz ona, a raz P. Niedziałkowska z własnych środków pożyczyły mu pieniądze na wyjazd w celu leczenia dziecka
( dwa razy po 50 zł).
Członek Komisji Rewizyjnej Pani Kopaczewska poprosiła o zajęcie głosu i wyjaśniła iż w tym dniu była w Urzędzie Gminy i widziała zarówno Pana art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. i Panią S., nie słyszała żadnych podniesionych głosów , ani krzyku. Tego dnia byli u Wójta.
Jeżeli prawdą by było , że ich Wójt wyrzucił to na pewno by jej coś powiedzieli, bo przecież ją znają i wiedzą , że jest w Komisji Rewizyjnej.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej stwierdziła, że w takim razie to ona nic nie rozumie. Czy to Pan Wójt i Urząd jest złośliwy wobec Państwa art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”. co podkreślają wielokrotnie Państwo art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”., czy to Państwo art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”. bezpodstawnymi skargami i pomówieniami uparli się na Wójta Gminy, aby wymusić to co sobie umyślą i kompromitować Wójta w różny sposób nie przebierając w środkach.
Kto komu i dlaczego uprzykrza życie. Czy rzeczywiście Wójt Gminy powinien w obecnym stanie rzeczy dać lokal zastępczy, a Urząd powinien zapłacić dodatek mieszkaniowy za 1999, 2000 i 2001r. Prawdą wynikająca z dokumentów to fakt iż konflikt rozpoczął się od 1999 roku.
Na posiedzenie Komisji przybył poproszony wcześniej radca prawny gminy P. K. Drgas.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjne podziękowała za to , że znalazł chwilę czasu i poprosiła o wyjaśnienie całej komisji tego co wcześniej wyjaśniał przewodniczącej komisji a mianowicie.
- sprawa przydziału mieszkania dla p. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.
- nie wypłacenie dodatku mieszkaniowego przez gminę,
- sposobu rozstrzygnięcia sporu – stan prawny
P. Drgas stwierdził iż sprawa przydziału mieszkania dla tej rodziny była wielokrotnie poruszana i obecnie nie ma żadnych przesłanek do zmiany decyzji i stanowiska gminy. Państwo art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”. nie chcieli tamtego mieszkania, rozpoczęli remont , przebudowę i budowę własnego domu, otrzymywali środki z GOPS-u i do dnia dzisiejszego otrzymują pomoc.
Pan Drgas nie rozumie także sformułowania , że to Gmina i Starostwo się dorabia na rodzinie Państwa art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”., Przecież instytucje te udzielają pomocy ze środków które mają, osobom , które nie przyczyniają się do zwiększenia dochodów bo nie posiadają źródeł dochodu.
Pan Drgas wyjaśnił iż Państwo art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”. złożyli wniosek do Sądu i to Sąd rozstrzygnie kto ma racje. Nie widzi żadnej winy ani złej woli Urzędu wobec tejże rodziny.
Przewodnicząca Komisji spytała także pana Drgasa czy przy zatrudnianiu pracowników do prac publicznych do pracy przy czyszczeniu rowów konieczny jest kosztorys wykonywanych prac.
Pan Drgas odpowiedział iż zakres tych prac nie wymaga kosztorysu.
Przewodnicząca komisji podziękowała za przybycie p. Drgas.
Odnośnie zatrudniania pracowników publicznych było to już wyjaśniane.
Pracownicy publiczni to osoby za pracę których płaci Urząd Pracy. Brak pracy oraz duża ilość chętnych zarówno z rodzin wielodzietnych, jak i osób samotnych powoduje , że ktoś jest zawsze niezadowolony.
Ad.5.
Komisja przygotowała odpowiedź dla P. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”. i poprosiła p. U. Skrzypińską
o przepisanie jej ( treść pisma w załączeniu)
Ad.6.
Przewodnicząca Komisji przedstawiła sytuację na temat nieodebranej drogi w Woli Bachornej.
Pan Kotas zasugerował iż trzeba znaleźć jakieś rozwiązanie, gdyż zrywanie asfaltu i budowanie drogi od nowa nie zamknie się w tej kwocie bo wszystko zdrożało.
Pani Kopaczewska nie mogła zrozumień dlaczego w porę nie reagował inspektor nadzoru, tylko odbierał poszczególne etapy budowy.
Przewodnicząca Komisji wyjaśniła iż wraz z wiceprzewodniczącym Rady Panem Ogrodowskim i sołtysem Panem Henrykiem Gmińskim była obecna przy konfrontacji stron na drodze.
Każda strona ma swoją wersję i rację , problem jest trudny i złożony, ale przy dobrej chęci przyznaniu się do błędu wszystkich po trochu problem jest do rozwiązania.
Przewodnicząca Komisji powiedziała iż proponowała wykonawcy aby złożył pisemnie propozycję rozstrzygnięcia sporu, gdyż nie jest możliwe aby w całości wypłacić za wykonywaną drogę , gdyż jest ona wadliwa i jej wartość musi ulec obniżeniu oraz trzeba pokryć koszty uboczne na dostosowanie do ruchu pojazdów.
Ad.7.
Przewodnicząca Komisji przedstawiła także sprawozdanie ze szkolenia, które odbyło się w Bydgoszczy na okoliczność zmiany w przepisach o zamówieniach publicznych.
Ad.8.
Na posiedzenie Komisji przyniesione zostało po przepisaniu pismo do P. S. jako odpowiedź.
Pismo przeczytała przewodnicząca komisji , treść pisma jest zgodna z brudnopisem Komisji.
Przewodnicząca Komisji podpisała 5 egzemplarzy i przekazała 1 dla Wójta, 1 do teczki Komisji, 1 dla P. S. i 2 egz. Przewodniczącej RG celem wykorzystania w odpowiedzi na pismo Wojewody.
Wnioski:
Komisja uznała iż dzisiejsze posiedzenie było konieczne, sprawa wymagała wnikliwego rozpoznania i przekazania odpowiedzi do Rady Gminy, Wójtowi i skarżącemu.
W celu wyjaśnienia tej skargi konieczne było przeprowadzenie rozmów wyjaśniających z poszczególnymi osobami poproszonymi na posiedzenie Komisji.
Temat ten Komisja rozpatrzyła bez udziału w posiedzeniu P. Wójta i P. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.
Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.
Ad.9.
Posiedzenie zakończono o 15 30.
Załącznik :
Notatka służbowa z dn.16.06.2003r.
podpisana przez P. B. Kletkiewicza –
Przewodniczącego Spółki Wodnej
w Woli Bachornej
Protokół nr 16/2003
ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Rolnictwa, Rozwoju Infrastruktury Wsi i Finansów, Komisji Rewizyjnej, Komisji ds. Wychowania, Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych oraz ds. Przestrzegania Prawa, Porządku Publicznego i Samorządów odbytego w dniu 19 sierpnia 2003r, dokończonego 21.08.2003r.
Porządek obrad:
1.Omówienie sytuacji SP ZOZ.
2.Omówienie wykonania budżetu za I półrocze 2003r.
3.Omówienie zmian do budżetu na 2003 rok.
4.Omówienie projektów Uchwał RG.
5.Rozpatrzenie spraw mieszkańców gminy.
6.Wolne wnioski i zapytania.
7.Zakończenie.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej zwróciła uwagę, aby przy zwoływaniu posiedzeń komisji postępować zgodnie z § 60 Statutu Gminy.
Ad.1.
Na spotkanie przybył Starosta Aleksandrowski w celu wyjaśnienia projektu Uchwały Rady Powiatu w Aleksandrowie Kuj. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Aleksandrowie Kuj.
Wyjaśnił, że sytuacja finansowa w ostatnim czasie uległa znacznemu pogorszeniu , są nieregulowane zobowiązania wobec wielu wierzycieli, szczególnie dostawców leków i materiałów medycznych.
Na taką sytuację miało wpływ utworzenie i w niedługim czasie zlikwidowanie kas chorych, utworzenie NFZ, które niestety też nie pokrywa wszystkich należności za usługi medyczne. Szpital w Aleksandrowie ma przeciętnie co roku nie zapłacone za leczenie pozalimitowo przyjętych 1/3 liczbę pacjentów. Nikt nie dopuszcza możliwości, żeby nie przyjąć pacjenta, natomiast jeśli chodzi o płacenie , na wszystko są określone limity.
W celu poprawy sytuacji będą prowadzone rozmowy z lekarzami , jeżeli zgodzą się na obniżenie wynagrodzeń to na razie nie będzie potrzeby przekształcać SPZOZ.
Przekształcenie polegałoby na likwidacji SPZOZ, a utworzeniu spółki prawa handlowego, gdzie Starostwo Powiatowe posiadałoby 100% udziałów. Nie będzie fizycznej likwidacji Zakładu. Na jednej sesji będzie zlikwidowany Zakład i powołana spółka.
Zawiązała się rada pracownicza, która chce wydzierżawić szpital i utworzyć Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej.
Również ulegnie zmianie status prawny Gminnych Ośrodków Zdrowia.
Starostwo będzie ogłaszało przetargi i sprzedawało ośrodki zdrowia w powiecie w przetargach nieograniczonych, tak jak mówi przepis.
Radny Marian Bąk poinformował, że mieszkańcy Zakrzewa budowali nasz ośrodek zdrowia, a teraz mówi się , że Starostwo będzie sprzedawało go w przetargu.
Radny zapytał również jak będzie przedstawiała się sytuacja wykupu mieszkań w DPS oraz kto nabył budynek po byłym pogotowiu?
Wójt- czy ten nasz szpital nie można by dołączyć do sieci Szpitali Publicznych?
- również dobrze byłoby, żeby Starostwo przychyliło się do przejęcia SPGOZ w Zakrzewie przez naszego obecnego kierownika.
Skarbnik- czy powiat ma tak dużo pieniędzy, żeby przejąć ZOZ i spłacić dług ?
Starosta- to nie ja wymyśliłem przepis, żeby przejmować ZOZ.
Przy przejęciu przez Starostwo ZOZ jest pewne, że żaden wierzyciel nie skupi długu, co zdarza się w innych zadłużonych ZOZ-ach.
Starostwo musiało przejąć szkoły ponadpodstawowe i też na tą decyzję nie było wpływu.
W 1998 r była możliwość, żeby gminy przejęły ośrodki zdrowia, ale nikt się nie spieszył z taka decyzją. W tej chwili jest przepis , że należy sprzedać je w przetargu nieograniczonym.
W budynku po byłym pogotowiu mieszkania zostały sprzedane mieszkańcom, natomiast pozostałe gabinety zostały wykupione w przetargu nieograniczonym, nabywcą jest małżeństwo lekarzy.
Z reguły przepis mówi , że nie powinno się sprzedawać mieszkań tam gdzie znajdują się biura.
Radna Woźniak Barbara-w którym momencie doszło do dysproporcji w zarobkach wśród lekarzy ?
Starosta- w roku 2000 wzrosły stawki za dyżury. W SP ZOZ pracuje około 14 lekarzy, którzy zarabiają w granicach od 8 – 14 tys. złotych.
Wójt – gdy powstanie spółka to czy będą występowały takie dysproporcje w płacach?
Starosta wyjaśnił , że w momencie likwidacji, każdy lekarz otrzyma wypowiedzenie, a z chwilą przejęcia przez Starostwo zostaną zaproponowane nowe warunki płacy i pracy.
Wójt – jeżeli NFZ nie zapłaci za ponad limitowych pacjentów, czy spółka będzie przyjmować wszystkich pacjentów oraz czy możemy liczyć na poparcie Starostwa , żeby nabywcą naszego ośrodka został obecny kierownik?
Żeby nie kupił ktoś nie związany ze służbą zdrowia i nie prowadził innej działalności.
Starosta odpowiedział, że nie dopuszczą się myśli, żeby nie było ośrodka zdrowia w Zakrzewie czy szpitala w Aleksandrowie Kuj.
Sprzedaż jednak musi się odbyć w myśl przepisów o przetargu nieograniczonym.
Szacunki nieruchomości będą przesłane do Wójta na początku września.
Radna Barbara Woźniak korzystając z obecności Starosty poruszyła problem dróg, a mianowicie wprowadzenia ograniczenia dla pojazdów ponad 30 t.
Poinformowała, że zbliża się okres skupu buraków cukrowych. Cukrownie zlikwidowały punkty skupu buraków i zamierzają bezpośrednio od rolników wozić buraki dużymi zestawami samochodowymi.
Chodzi o to , żeby wyegzekwować od inwestora środki dla powiatu.
Starosta odpowiedział, że Starostwo samo nic nie może zrobić, wiele razy Starostwo występowało do Wojewódzkiej Rady Ruchu Drogowego , ponieważ musi to być działanie wspólne.
Radny Marian Cygański – poinformował , że w drodze powiatowej w kierunku Bodzanowa jest zarwany przepust, było zgłaszane do ZDP w Aleksandrowie, z którego przysłano 4 różne pisma i do tej pory nic nie jest naprawione.
Radny Zdzisław Dzioba – poruszył temat obcinania przydrożnych rowów.
Starosta wyjaśnił, że w ZDP posiadają jedna maszynę do obcinania, w styczniu zamierzają zakupić jeszcze jedną, może wtedy sytuacja się zmieni.
Ad.2.
Wykonanie budżetu za I półrocze 2003 r omówiła p. Skarbnik ( zał. nr 1).
Poinformowała, że w dochodach nastąpił wzrost m.in. z uwagi na nieplanowane podatki, które wpłynęły od GSSCh w wysokości 28 tys. zł. Pozostałe należności od GS są wpisane na hipotekę.
Wójt poinformował, że trwają prace rozgraniczenia działek pomiędzy GS , a UG oraz to , że GS chce przekazać na rzecz gminy staw w zamian za zaległości.
Również trwają rozmowy z Zarządem GS ,aby granica przebiegała po granicy budynku.
Radna Barbara Woźniak zapytała, czy wpłynęły jakieś środki od SUR-u oraz jakie duże były umorzenia w podatku od rolników?
P. Skarbnik wyjaśniła, że byli z Wójtem u sędziego, który poinformował jaki udział procentowy przypada dla gminy, ale jaka to będzie kwota i kiedy ją otrzymamy to nie wiadomo.
Wójt wyjaśnił, że umorzenia i odroczenia dla rolników wynosiły 7 tys. zł.
P. Skarbnik wyjaśniła, że brakuje pieniędzy na dożywianie dzieci, ponieważ nie wpływają dotacje celowe od wojewody.
W oświacie nie wykorzystano środki na dokształcanie, ponieważ Urząd Marszałkowski nie przeprowadził przetargu.
Wójt poinformował, że postanowiono środki te przeznaczyć na wymianę okien w gimnazjum , ponieważ w roku 2001 składaliśmy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dotację na przystosowanie piwnic na stołówkę, której wówczas nie otrzymaliśmy, natomiast w tej chwili UM poinformował , że może nam przekazać te środki na inny cel. W związku z tym, że posiadamy dokumentację na wymianę okien w gimnazjum został wybrany ten cel.
P. Skarbnik poinformowała, że została uregulowana sprawa z roku ubiegłego dot. budowy drogi w Woli Bachornej.
Naliczone zostały odsetki za nieterminowe realizację zadania oraz zmniejszono wartość drogi o 11 %.
Radna Barbara Woźniak zapytała, czym się kierowano ustalając 11% ,a nie 15% oraz czy można było brać pod uwagę uwagi inspektora nadzoru ?
Wójt wyjaśnił , że ustalono 3 wadliwie wykonane odcinki drogi, które brano pod uwagę. Te 11 % wynegocjowano podczas spotkania prowadzonego przez Wójta, Skarbnika, kierownika referatu inwestycji UG, Przewodniczącej RG, z wykonawcą i inspektorem nadzoru.
Inspektor nadzoru również otrzymał niższe wynagrodzenie.
Radna Barbara Woźniak poinformowała, że pobocze przy tej drodze jest wykonane z piasku , który ulega usuwaniu, wobec powyższego należałoby utwardzić to pobocze.
Radna zgłosiła wniosek , aby środki wynegocjowane od Firmy MAR-DAR przeznaczyć na utwardzenie pobocza i remonty dróg w Woli Bachornej.
Wniosek został zaakceptowany.
Radna poinformowała , że nowo budowane drogi są wykonywane bardzo dobrze, jeśli chodzi o nawierzchnie, natomiast w Lepszem jest spad nad stawem, a przy p. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”. jest droga wywyższona w stosunku do ogródka.
Radny Piotr Kotas poinformował, że droga ta jest wykonywana dobrze.
Radny Marian Bak – zaproponował , aby przy odbiorze wszystkich dróg ustalić stałą komisję składającą się z radnych z danego terenu, sołtysa.
Radna Barbara Woźniak wyjaśniła, że w myśl ustawy o zamówieniach publicznych komisja nie może się składać z radnych, jedynie przy ich udziale.
W skład komisji wchodzą zleceniodawca, wykonawca i inspektor nadzoru.
Radna Barbara Woźniak poinformowała , że do Komisji Rewizyjnej wpłynęło kolejne pismo od mieszkańca gminy dot. tym razem nieprawidłowego działania Komisji.
Jako Przewodnicząca tejże komisji uznała , że pismo to winno być rozpatrzone przez całą Radę .
Zapytała, czy można używać danych osobowych ?
Pani Sekretarz wyjaśniła, że można zapytać zainteresowaną osobę o wyrażenie zgody na używanie danych osobowych lub bez zapytania używać inicjały.
Wójt zadzwonił do radcy prawnego o potwierdzenie tego stwierdzenia.
Radca prawny potwierdził, że tak się postępuje z ujawnianiem danych osobowych.
Radna zapytała jak rozpatrywać sprawy wpływające do komisji w ustawowym terminie jeżeli nie ma w planie posiedzeń komisji?
Wyjaśniła , że kilkakrotnie rozpatrywane były sprawy, gdzie nie pobierano żadnych diet.
Pani Sekretarz wyjaśniła, że jeżeli sprawa nie wymaga natychmiastowego załatwienia, wówczas w terminie 30 dni od otrzymania pisma należy zainteresowaną osobę pisemnie powiadomić, że sprawa będzie rozpatrzona na najbliższym posiedzeniu.
Radny Piotr Kotas zaproponował , aby wszystkie zawiłe sprawy były rozpatrywane przez wszystkie Komisje, niezależnie do kogo wpłynęły.
Z uwagi na późną porę ( godz. 16 00) oraz nie wyczerpanie porządku obrad radna Barbara Woźniak zgłosiła wniosek, aby posiedzenie komisji Rewizyjnej odbyć w dniu 21.08. br o godz. 900, natomiast posiedzenia komisji dokończyć
o godz. 10 00.
Wniosek został jednogłośnie przegłosowany.
Dokończenie posiedzenia Komisji w dniu 21.08.2003r:
P. Skarbnik kontynuowała omawianie wykonania budżetu za I półrocze 2003r zgodnie z załącznikiem.
Wójt poinformował , że na boisko przy gimnazjum zostanie przeprowadzony przetarg na całość zadania, natomiast płatność dokonać w dwóch ratach , zapisać w umowie z wykonawcą , że w tym roku otrzyma zapłatę w wysokości 45 tys. zł.
P. Skarbnik przedstawiła treść umowy .
Członkowie komisji wyrazili zgodę pod warunkiem zapisania w umowie, iż wykonawca zasieje trawę w tym roku.
Wójt poinformował , że wszystkie inwestycje są wykonywane w ramach środków przeznaczonych na ten cel. W szkołach jest jeszcze szereg prac do wykonania. Będą one wykonane w terminach późniejszych.
Przy omawianiu wykorzystania środków w ochronie zdrowia, radna Barbara Woźniak zaproponowała, aby nie przekazywać środków dla szpitala w Aleksandrowie Kuj, pozostali członkowie zaakceptowali tę propozycje.
Wykorzystanie środków w opiece społecznej omówiła p. kierownik.
poinformowała, że budżet został wykorzystany w 80 %.
W tym półroczu najważniejszym zadaniem będzie dożywianie dzieci przez okres 4 miesięcy.
Będzie trzeba zmienić na bardziej rygorystyczne kryteria dożywiania.
Taka sytuacja zaistniała z tego powodu, że Wojewoda nie przekazał w całości środków na dożywianie.
W poprzednich latach wojewoda przekazywał środki w ostatnim kwartale, w tym roku liczymy również , że tak będzie.
W sprawie budowy oczyszczalni ścieków Wójt poinformował, że firma budująca u nas oczyszczalnie ze względu na zła kondycję finansową zaprzestała
budowy. Obecnie budowę przejęła inna firma będąca w konsorcjum.
W sprawie budowy boiska gminnego, Wójt poinformował, że mamy zarezerwowane środki w budżecie w wysokości 50 tys. zł. Mieliśmy złożony wniosek w województwie o dofinansowanie. W tym roku żadnych środków na ten cel nie otrzymamy.
Jest szansa, aby z uruchomionych środków na sport i rekreację w ramach SAPARDU otrzymać jakieś środki.
Członkowie Komisji wyrazili zgodę , aby w tym roku nic nie robić w ramach tych 50 tys. zł.
Ad.3.
Wójt poinformował , że do dnia 15 września br chcemy złożyć 3 wnioski do SAPARDU , ponieważ na tyle możemy zabezpieczyć swoich środków.
Nasza gmina może otrzymać 50 % dotacji. Inne gminy otrzymują nawet 70 % dotacji , jest to uzależnione od dochodu przypadającego na 1 mieszkańca.
Wg wykazu ogłoszonego w gazecie „Wspólnota” nasza gmina znajduje się na 58 miejscu w kraju.
W związku z tym został przygotowany program zadań inwestycyjnych na lata 2003 – 2006. Na następny rok zostały zaplanowane dwie drogi w Sinkach i w Zakrzewie ul. Wiejska. Do SAPARDU zostanie również złożony wniosek o środki na budowę boiska gminnego w Zakrzewie. Członkowie Komisji wyrazili zgodę.
Wójt poinformował , że planuje się w budżecie na ten rok środki z przeznaczeniem na wykonanie dokumentacji odwodnienia skrzyżowania w Zakrzewie.
Spisano notatkę służbową ze spotkania z przedstawicielami Zarządu Dróg Wojewódzkich, na którym uzgodniono, że UG wykona dokumentację i kanalizację deszczową, a oni dokonają przebudowy skrzyżowania.
Radny Marian Bąk – kiedyś było mówione, że Gmina wykonana odwodnienie, a oni przebudowę skrzyżowania i chodniki od SUR-U do skrzyżowania.
Członkowie Komisji wyrazili jednogłośnie zgodę , aby zabezpieczyć w budżecie 15 tys. zł na dokumentację i 150 tys. zł. na wykonanie odwodnienia skrzyżowania oraz spisać porozumienie z ZDW i postawić warunek, że wykonają również chodniki.
Ad.4.
Wójt omówił projekty uchwał w sprawie :
nabycia nieruchomości przez Gminę Zakrzewo, dotyczy to zakupu w Sędzinie działki z przeznaczeniem na parking koło cmentarza.
P. kierownik GOPS omówiła projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Zakrzewie.
Poinformowała ,że należy go zmienić z uwagi na zmiany strukturalne.
Następnie p. Sekretarz omówiła projekt uchwały w sprawie wyboru ławników.
Poinformowała , że są zgłoszone 4 kandydatury, a obowiązkiem Rady będzie w głosowaniu tajnym wybrać 3 ławników.
Wójt omówił projekt uchwały w sprawie opinii projektu uchwały Rady Powiatu o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Aleksandrowie Kuj.
Członkowie Komisji wyrazili następującą opinię:
negatywną jeśli chodzi o likwidację szpitala oraz pozytywną odnośnie ośrodków zdrowia w terenie , a dniem 1 stycznia 2004 r. Przy ich restrukturyzacji należy wskazać pierwszeństwo do wydzierżawienia lub sprzedaży obiektów dotychczasowym ich kierownikom , z zabezpieczeniem pełnego koszyka usług medycznych. Właścicielom obiektów ośrodków zdrowia postawić warunek prowadzenia działalności medycznej przez okres co najmniej 5 lat od czasu ich nabycia.
Ad.5.6.7.
Wójt poinformował , że odbyły się następujące przetargi:
- budowę boiska przy Publicznym Gimnazjum - PHU MONIMAR
- remont PSP Sędzin - PPHU CARGAZ
- dostawa lekkiego oleju opałowego-P.W.”EUROTRANS-ARKA”
IMPORT-EKSPORT
- sprzedaż oleju napędowego-ROLMOT
- dowożenie dzieci-PHU „NAFTEX”
- remont cząstkowy dróg gminnych -Drogi i Mosty Henryk Boczek
- nadzór nad budową dróg- Usługi Projektowe i Nadzoru
- remont budynku DN Siniarzewo- PPHU CARGAZ
- remont elewacji DN i plebani w Zakrzewie-PHU MONIMAR
- odmulenie stawu w parku w Zakrzewie-„MELBOS” Budownictwa Wodnego Melioracji i Ochrony Środowiska Andrzej Sieczkowski
- remont PSP Siniarzewo-PWUP „PRZEMBUD”
Radna Barbara Wóźniak poinformowała, że była na spotkaniu delegatów Izb Rolniczych, na którym poinformowano, że w powiecie aleksandrowskim będą działały 3 zespoły , które będą musiały odbyć 115 spotkań w grupach nie przekraczających 30 rolników.
Zespoły te składać się będą z przedstawicieli Izb Rolniczych, pracowników ODR i ARR.
Na spotkaniach tych będą uczyć rolników w jaki sposób należy wypełniać wnioski o dopłaty, które będą otrzymywać rolnicy po wejściu do Uni Europejskiej.
Radny Piotr Kotas zapoznał z wnioskiem Komisji Rewizyjnej, która odbyła posiedzenie w dniu dzisiejszym w sprawie rozstrzygnięcia pism , które wpłynęły do Komisji.
Z uwagi na to , że w dwóch pismach poruszane było naruszenie prawa, a jedno dotyczyło źle wykonanej drogi Komisja postanowiła pisma te skierować do Komisji ds. Przestrzegania Prawa, Porządku Publicznego i Samorządów.
Radni zdecydowali, że zawiłe sprawy zawarte w pismach, niezależnie do jakiej Komisji wpłynęły powinny być rozpatrywane na posiedzeniu wszystkich Komisji.
W związku z powyższym wszystkie pisma będą rozpatrywane w dniu dzisiejszym będą rozpatrywane przez wszystkie Komisje.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej zapoznała z treścią tych pism.
1) P. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”. zwróciła się z prośbą o zainteresowanie się odcinkiem drogi koło jej posesji, która jest zawyżona.
Przewodniczący Komisji PP,PiS poinformował ,że w dniu dzisiejszym zostały przez Komisję objechane wszystkie drogi i komisja stwierdziła ,ze są one budowane zgodnie z projektem.
Drogi muszą być wyżej niż pobocza, ponieważ nie spełniałyby swojej roli, szczególnie podczas deszczu.
2) Kolejne pismo wpłynęło od mieszkańca gminy p. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”. , któremu komornik zajął wynagrodzenie na rzecz gminy za nie wywiązanie się z umowy, na podstawie której dofinansowano edukację podczas jego pracy.
Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że Wójt nie popełnił przestępstwa mając prawomocny wyrok sądu. Żadna rada nie ma prawa ingerować w prawomocne wyroki sądowe.
Wójt wyjaśnił, że były prowadzone z tym Panem rozmowy dotyczące polubownego rozwiązania problemu.
Pan ten jednak nie wywiązywał się z danego słowa.
2)Przewodnicząca Komisji zapoznała z kolejnymi pismami p. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. które wpływały od 26.02.br i dotyczyły wszczęcia postępowania w sprawie wyposażenia mieszkania zamiennego, w spr. legalizacji budowy, w sprawie pomówień dot. wykonywania pracy.
Radna Barabra Woźniak poprosiła o wyjaśnienie czy przy pracach melioracyjnych potrzebne są kosztorysy wykonywanych prac oraz kto sprawuje nadzór.
Wójt wyjaśnił , że kosztorysy są jedynie wymagane przy pracach , głównie budowlanych, na które są ogłaszane przetargi.
Bezpośredni nadzór nad pracownikami publicznymi sprawował inspektor UG, natomiast przewodniczący Spółki Wodnej w danej wsi odpowiadał za przydział pracy i rozliczał ich z wykonania.
Radny Zdzisław Dzioba zapytał czy osoba ta mieszka w mieszkaniu komunalnym i czy jest zdrowa?
Przewodnicząca Komisji odpowiedziała, że mieszka we własnym mieszkaniu i jest zdrowa.
Radny Roman Piernik zapytał czy osoba ta była zatrudniona przy pracach interwencyjnych?
Wójt wyjaśnił , że Urząd Gminy zatrudnił tą osobę, a zatrudnia się pracowników , których opłaca biuro pracy i oni też wskazują , które osoby winniśmy zatrudnić.
Radny Mirosław Ogrodowski poinformował , że jako wiceprzewodniczący Spółki Wodnej w Zakrzewie miał kontakt z grupą pracowników, w której pracowała również ta osoba.
Współpracownicy źle się wypowiadali jeśli chodzi o pracę tego Pana.
Radny nie mógł zrozumieć również takiej sytuacji, że osoba ta twierdzi iż jest biedna, ale to do pracy musiała jeździć samochodem.
Przypomniał , że osoba ta otrzymała w poprzedniej kadencji rady środki z funduszu na rozwój działalności gospodarczej.
Wójt podsumował , że jest to podziękowanie za dotychczasową pomoc jaką gmina i GOPS udzielali.
Radny Zdzisław Dzioba – ludzi uciążliwych, mających ciągłe pretensje do wszystkich i o wszystko być może powinno się kierować do psychiatry i może ewentualnie nie przyjmować do pracy.
Radny Franciszek Lewandowski wyjaśnił , że w poprzedniej kadencji był Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej i również była obfita korespondencja z tym panem, jeżeli odpowiedź nie była zgodna z jego oczekiwaniem, to było wg niego niezgodne z prawdą, i ciągle pisał odwołania. Tylko ta osoba była przekonana , że mówi prawdę.
Członkowie wszystkich Komisji uznali, że Rada nie jest organem , który powinien prowadzić przesłuchania i rozstrzygać takie spory. Od tego są sądy.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.
Protokółowała:
U. Skrzypińska
Protokół nr 17/2003
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 21.08.2003r
Komisja rozpoczęła posiedzenia o godz. 9 00.
Tematem posiedzenia było rozpatrzenie pism , które wpłynęły od mieszkańców gminy.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Barbara Woźniak zapoznała z pismem p. Krzysztofa S.
I.
Radny Piotr Kotas zaproponował, by pismo . które dotyczy łamania przepisów rozpatrywała Komisja ds. Przestrzegania Prawa, Porządku Publicznego i Samorządów.
Wniosek został jednogłośnie przegłosowany.
Następnie rozpatrywano pismo pana art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”..
Komisja stwierdziła ,że nie jest władna ingerować w prawomocny wyrok sądowy.
Komisja uważa, że pobrane pieniądze należy zwrócić , a prawomocny wyrok sądowy jest podstawą do działań Urzędu Gminy w imieniu którego działa Wójt.
Od wyroku sądowego p. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. miał prawo odwołać się w określonym terminie.
Komisja stwierdziła, że kolejne pismo p. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”.. dot. budowy drogi również należy przekazać Komisji ds. przestrzegania Prawa, Porządku Publicznego i Samorządów.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokołowała:
U. Skrzypińska
Protokół nr 18/2003
ze wspólnego posiedzenia Komisji ds.
Rolnictwa, Rozwoju Infrastruktury Wsi i Finansów,
Wychowania, Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych,
Przestrzegania Prawa, Porządku Publicznego i Samorządów ,
Komisji Rewizyjnej odbytego w dniu 21.11.2003r.
Porządek obrad:
1.Otwarcie.
2.Stwierdzenie quorum.
3.Opiniowanie projektu zmian do budżetu na 2003 r.
4.Zaopiniowanie propozycji zmian opłat i stawek podatkowych na 2004 r.
5.Założenia do projektu budżetu na 2004 r.
Omówienie projektów uchwał:
1) w sprawie nadania tytułów honorowych
2) w sprawie zaliczenia lasów do ochronnych
3) w sprawie przyznania pierwszeństwa najemcom w nabywaniu lokali komunalnych.
6.Omówienie propozycji zmiany uchwały Nr V/45/2003 w sprawie ustalenia
regulaminu stypendiów oraz innych wyróżnień dla wybitnie uzdolnionych
uczniów.
7.Rozpatrzenie spraw wniesionych przez członków Komisji.
8.Wnioski, zapytania.
9. Zakończenie.
Ad.1,2.
Wspólne posiedzenia Komisji rozpoczął Przewodniczący Komisji ds. Przestrzegania Prawa, Porządku Publicznego i Samorządów
Pan Zdzisław Dzioba.
Stwierdził quorum oraz przedstawił porządek obrad.
Ad.3.
Pani Skarbnik omówiła propozycje zmian w budżecie na 2003r.
Zwiększa się plan dochodów z tyt. przelewów od dzierżawcy urządzeń wodociągowych za sfinansowany w 2003r remont stacji wodociągowej w Siniarzewie 20tys. zł, plan odsetek z tyt. nieterminowej realizacji modernizacji drogi w W. Bachornej o kwotę 8.299 zł, zwiększa się część oświatową subwencji o 1,2 tys., zwiększa się część rekompensującą subwencji ogólnej w zakresie kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ulg w podatku rolnym o kwotę 45.468 zł oraz z tytułu podatku od środków transportowych o kwotę 2,4 tys.
Zmniejsza się plan dochodów w podatku rolnym od osób fizycznych o kwotę 20.967 zł i od osób prawnych o kwotę 18.700 zł
P. Skarbnik omówiła również propozycje zwiększenia wydatków zgodnie z załącznikiem nr 1.
Radny Adam Nenczak-
1. zapytał czy nie można zasiać w Sędzinie na boisku szkolnym trawy , ponieważ znajdujący się tam piasek bardzo utrudnia dzieciom zabawę.
2. czy to prawda , że oczyszczalnia ścieków w Zakrzewie nie jest budowana? Ludzie mówią, żeby nie wpłacać za przyłącza, ponieważ oczyszczalnia nie będzie oddana w terminie. Zaproponował , aby w gazecie gminnej wyjaśnić temat budowy oczyszczalni ścieków.
Wójt wyjaśnił , że do wiosny budowę oczyszczalni wykonywała firma Ekolog z Piły, która z uwagi na trudności finansowe zakończyła prace. Ponieważ budową oczyszczalni w ZGZK zajmowało się konsorcjum w którym formą wiodącą była firma RemWil, wobec tego ona przejęła zadania. Wzięła podwykonawcę z Lipna, która obecnie kontynuuje prace.
Wójt wyjaśnił , że zbyt duże są konsekwencje finansowe dla nas oraz dla wykonawcy , żeby nie wykonać tego zadania w terminie.
W sprawie murawy na boisku szkolnym w Sędzinie Wójt wyjaśnił , że dyrektor złożył wniosek na rok 2004, w którym przewiduje remont sanitariatów oraz wymianę podłóg w kilku klasach.
Członkowie Komisji pozytywnie zaopiniowali zaproponowane zmiany w budżecie na 2003 rok.
Ad.4.
Wójt poinformował , że po konsultacjach z Komisją ds. Rolnictwa, Rozwoju Infrastruktury Wsi i Finansów zostały opracowane propozycje stawek podatkowych.
W sprawie podatku od posiadania psów członkowie Komisji zaproponowali, aby zwolnić wszystkich mieszkańców, ponieważ i tak nieliczni przyznają się do posiadania psa, który podlega opodatkowaniu.
Członkowie pozostałych Komisji również jednogłośnie zaakceptowali propozycję zwolnienia.
W sprawie podatku od nieruchomości oraz rolnego P. Skarbnik omówiła obowiązujące stawki w roku 2003 w sąsiednich gminach oraz propozycje wypracowane przez Komisję ds. Rolnictwa, Rozwoju Infrastruktury Wsi i Finansów ( zał. nr 2).
Ponieważ były rozważane propozycje opodatkowania rolników podatkiem od nieruchomości zostały zgłoszone następujące wnioski :
1. przywrócić podatek od nieruchomości dla rolników, a podatek rolny podwyższyć i 1 zł,
2. zwolnić rolników z podatku od nieruchomości , a podatek rolny podwyższyć o 2 zł.
w przeprowadzonym głosowaniu za wnioskiem nr 1 głosowało 3 członków komisji, za wnioskiem nr 2 głosowało 11, 1 wstrzymał się.
Ad. 5.6.
P. Skarbnik omówiła propozycje zadań inwestycyjnych na lata 2004-2006 ( zał. nr 3).
Wójt poinformował , że na wiosnę będzie trzeba wykonać przetarg na wykonawcę podłączeń domów do przykanalików.
Należy również zdecydować czy w II etapie będziemy włączać do oczyszczalni Seroczki i Straszewo.
W przyszłym roku w szkołach będą dokończone zadania z tego roku .
Na pewno nie będzie remontowany pałac w Zakrzewie, ponieważ nie ma możliwości zdobycia środków na ten cel , a kosztorys opiewa na 700tys. zł.
Również nie będzie rewaloryzowany staw w Siniarzewie, ponieważ koszt wynosi 880 tys. zł.
Radny Roman Piernik – zapytał czy będą wykonane w Michałowie chodniki? Mieszkańcy zgadzają się na wycinkę krzewów.
Radna Barbara Woźniak – zapytała czy będzie naprawiona droga w W.Bachornej , która uległa zniszczeniu podczas budowy gazociągu.
Również nie dowieziono kamienia w kierunku p. art.5 ust.2 - „ze względu na dobro osoby fizycznej”. w W.Bachornej.
Radna poinformowała ,że mieszkańcy Gęsina nie są zadowoleni z wykonania drogi, ponieważ w niektórych miejscach jest za bardzo podwyższona. Drogi powinny być tak zrobione , żeby służyły mieszkańcom.
Radna Aleksandra Maciejewska – przypomniała , że przy odbiorze drogi w Gesinie było zgłaszane , żeby odciąć suchą odnogę na drzewie, do tej pory nie jest obcięta.
Radny Marian Cygański – zgłosił wniosek, żeby mieszkańcom gminy dać czas 1,5 roku na odoranie się od dróg.
Radna Barbara Woźniak – są osoby chętne do wywożenia ścieków, co muszą zrobić?
Wójt zaproponował , żeby zgłosiły się do UG.
Radny Mirosław Ogrodowski – zapytał jak będzie wyglądała obsługa oczyszczalni?
W wyniku dyskusji zaproponowano, aby rozważyć możliwość utworzenia zakładu komunalnego.
P. Skarbnik wyjaśniła , że w projekcie budżetu nic się nie mówi na temat zakładu komunalnego.
P. Skarbnik w skrócie przybliżyła dochody na 2004r. Można zaobserwować ,że dochody maleją w stosunku do 2003 r o 2%.
Należy również rozważyć propozycję wzięcia pożyczki 1 mln złotych na sfinansowanie niedoboru jaki planuje się do budżetu na 2004r.
-Wójt omówił projekty uchwał RG :
1) dot. zmiany uchwały w spr. planów pracy Komisji- została zaakceptowana,
2) w sprawie nadania tytułów honorowych – zaakceptowana jednogłośnie,
3) w sprawie przyznania pierwszeństwa najemcom w nabywaniu lokali komunalnych – zaakceptowana jednogłośnie,
4) w sprawie zaopiniowania zaliczenia lasów do ochronnych- zaakceptowana jednogłośnie,
5) w sprawie ustalenia stypendiów oraz innych wyróżnień dla wybitnie uzdolnionych uczniów zostały zaproponowane pewne zmiany: w § 10 pkt 3 zapis 60% zastąpiono 120%,
zmiany dotyczą również § 11 pkt 2.- zaakceptowana jednogłośnie.
P. Sekretarz zapytała w sprawie uchwały dot. diet dla radnych :
Radny Adam Nenczak zaproponował zmniejszenie diet o 50% .Wniosek został przegłosowany – 1 był za, 1 wstrzymał się, 12 było przeciw.
Uchwałę dla sołtysów oraz w sprawie wynagrodzenia dla wójta postanowiono nie zmieniać.
Radna Barbara Woźniak zaproponowała, żeby sołtysom , którzy są radnymi wypłacać obydwie diety.
P. Sekretarz wyjaśniła ,że jest to dieta za udział w sesji, wobec tego można tylko wypłacić jedną dietę.
Na rok 2004 postanowiono nie zmieniać stawek podatku od środków transportowych, opłaty targowej.
Ad. 7.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej zapoznała z pismem jakie wpłynęło od mieszkańca Sędzinka.
Wójt wyjaśnił zarzuty poruszane w piśmie.
Ad.8.
Wójt poinformował o możliwościach otrzymania przez rolników i nie tylko mikropożyczek na działalność pozarolniczą na utworzenie nowych stanowisk pracy, w wysokości do 5 tys. dolarów oraz do 3 tys. zł dotacji. Najważniejszym problem jest pozyskanie dwóch żyrantów.
Poinformował również , że o spisanym z GS”SCh” porozumieniu w sprawie uregulowania stanu prawnego nieruchomości.
Członkowie Komisji zaproponowali, żeby nie brać rzeczoznawcy do wyceny działek, tylko przyjąć kwotę 3 zł za 1 m 2 – tak jak przy działkach budowlanych..
Wójt poinformował , że Poczta Polska ponowiła ofertę na wynajem pomieszczeń na cele poczty. Ponieważ nie gwarantują dłuższego pobytu w wynajętych pomieszczeniach, zapisując w umowie możliwość rozwiązania z miesięcznym wypowiedzeniem , Wójt oraz członkowie Komisji zdecydowali nie przystępować do tego przetargu.
Radny Marian Bąk – w dalszym ciągu P. Onke, który skupuje marchew na placu G S zanieczyszcza rów melioracyjny oraz przy szosie powiatowej ,prosto w bramę GS jest odkryta studzienka.
Radny Marian Cygański poruszył sprawę niewłaściwego traktowania przez Zarząd Gminy OSP straży W Bodzanowie. Od wiosny jest niesprawny samochód strażacki.
Radna Dorota Filipiak poinformowała , że dyr. DPS wypowiedział umowę użyczenia na EKG.
Na tym posiedzenie zakończono:
Protokołowała:
U. Skrzypińska