U C H W A Ł A Nr XVI / 128/2004
Rady Gminy Zakrzewo
z dnia 28 grudnia 2004r.
w sprawie: przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( jednolity tekst Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591, zmiany tekstu jednolitego ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153,poz. 1271 Nr 214, poz. 1806, Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz 717, Nr 162, poz.1568, z 2004 r.Nr 102, poz 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759 w związku z art. 41 ust.2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (jednolity tekst Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz.1231,zmiany tekstu jednolitego ogłoszone w Dz.U z 2002 r. Nr 167, poz. 1372 , z 2003r. Nr 80, poz 719, Nr 122, poz.1143 i z 2004 r. Nr 29, poz 257, Nr 91, poz. 1001, Nr 152, poz 1597)
R A D A G M I N Y
uchwala co następuje:
§ 1
Zatwierdza się „ Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005”, stanowiący załącznik Nr 1 oraz preliminarz wydatków stanowiący załącznik Nr 2 do uchwały.
§ 2
Uchwała podlega wykonaniu przez Wójta Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XVI /128 /2004
Rady Gminy Zakrzewo
GMINNY PROGRAM
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
na rok 2005
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych obejmuje realizację zadań z zakresu:
I.Działalność profilaktyczna.
1. Wspieranie podmiotów, organizacji, placówek zajmujących się organizowaniem czasu wolnego stanowiących alternatywę wobec alkoholu oraz narkotyków.
2. Dofinansowanie programów profilaktycznych oraz imprez promujących trzeźwość.
3. Prowadzenie w szkołach w porozumieniu z dyrektorami placówek programów profilaktycznych dla dzieci i rodziców.
4. Inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów spożywania napojów alkoholowych, propagowanie zdrowego stylu życia.
5. Współpraca z instytucjami i innymi organizacjami służącymi rozwiązywaniu problemów wynikających z alkoholizmu oraz narkomanii.
6. Udzielanie pomocy psychologicznej i prawnej rodzinom, w których występuje zjawisko alkoholizmu, narkomanii oraz przemocy.
7. Wdrażanie i propagowanie na terenie gminy ogólnopolskich i regionalnych kampanii edukacyjnych.
8. Podejmowanie działań na rzecz tworzenia oraz wzmacniania lokalnej koalicji trzeźwościowej.
9. Propagowanie materiałów informacyjno-edukacyjnych z zakresu promocji zdrowia.
II. Ograniczanie dostępności napojów alkoholowych.
1.Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych mających na celu ograniczanie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia.
2. Interweniowanie w związku z naruszeniem przepisów dotyczących reklamy napojów alkoholowych i zasad ich sprzedaży oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
3. Wydawanie opinii w formie postanowień, stanowiących warunek uzyskania zezwolenia
na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych.
III.Działania na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych.
1. Zintegrowanie działań Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją w stosunku do osób nadużywających napoje alkoholowe, powodujących rozkład życia rodzinnego, demoralizujących nieletnich, zakłócających porządek publiczny poprzez realizację zadań wynikających z Niebieskiej Karty.
2. Współpraca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
z lekarzami biegłymi, Sądem Rejonowym oraz Prokuraturą.
3. Podejmowanie działań zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby
uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
4. Prowadzenie punktu konsultacyjno-informacyjnego dla osób z problemem alkoholowym oraz dla członków rodzin.
5. Przeciwdziałanie przemocy w środowisku lokalnym poprzez podjecie stosownych działań
6. Współpraca z Izbą Wytrzeźwień w zakresie opieki profilaktycznej oraz działań interwencyjnych dotycząca osób zatrzymanych w wymienionej placówce.
IV. Organizacja spraw związanych z wynagrodzeniem.
Wynagrodzenie Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych , Pełnomocnika oraz terapeuty zatrudnionego w punkcie konsultacyjnym obciąża fundusz przeciwalkoholowy. Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wykonują swą pracę nieodpłatnie, natomiast wynagrodzenie dla Przewodniczącego GKRPiA za udział w posiedzeniu komisji ustala się w wysokości 15% minimalnego wynagrodzenia. W 2005 roku minimalne wynagrodzenie wyniesie 849 zł –
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2005r. (Dz.U. Nr 201, poz.2062)
Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych składa sprawozdanie
z działalności Wójtowi Gminy do końca I kwartału za rok poprzedni.
V. Diagnoza środowiskowa dotycząca rozwiązywania problemów wynikających
z uzależnień.
1.Dane demograficzne:
- Liczba mieszkańców ogółem – 3950 osób
- 3 szkoły podstawowe – liczba uczniów ogółem –362
- Gimnazjum Publiczne – liczba uczniów ogółem – 202
Wszystkie placówki działające na terenie gminy opracowały i wdrażają szkolne programy profilaktyki, których celem ogólnym jest:
- eliminowanie lub redukowanie wśród uczniów zachowań ryzykownych związanych z używaniem substancji psychoaktywnych.
- rozwijanie postaw prozdrowotnych
- promowanie pozytywnych wzorów osobowościowych.
Podział środków finansowych jakie zaplanowano na realizację szkolnych programów profilaktyki jest zróżnicowany ze względu na wiek dzieci. Szkoły podstawowe w związku
z tym otrzymują niższe środki od gimnazjum.
2. Problemy alkoholowe i czynniki ryzyka na terenie gminy Zakrzewo
- Stopa bezrobocia w pow.aleksandrowskim ;27,3%
Liczba osób bezrobotnych z terenu gminy Zakrzewo- 356, w tym 41 osób posiada prawo do zasiłku dla bezrobotnych.
Utrzymywanie się wysokiej stopy bezrobocia powoduje ograniczenie zaspokojenia potrzeb materialnych rodzin , sprzyja reakcjom i zachowaniom frustracyjnym, co może uruchamiać negatywne mechanizmy redukcji napięć – w tym zwiększone spożycie alkoholu. Pozwala to przyjąć założenie, że stanowi to czynnik ryzyka powstawania zaburzeń w relacjach rodzinnych, wywoływania zachowań agresywnych i stosowania przemocy. Związane z tym osłabienie funkcji opiekuńczo – wychowawczej rodziny naraża w sposób szczególny dzieci na poszukiwanie alternatywnych form aktywności, w tym destrukcyjnych – związanych ze spożywaniem alkoholu i kontaktem z innymi substancjami psychoaktywnymi.
Oprócz zajęć w formie programów profilaktycznych prowadzonych w szkołach, zaplanowano wydatki na sfinansowanie wypoczynku letniego dla dzieci z rodzin patologicznych. Od wielu lat organizatorem tej formy wypoczynku połączonego z profilaktyką jest Towarzystwo Przyjaciół Dzieci.
W związku z trudną sytuacją materialną w rodzinach, gdzie problem alkoholowy jest obecny Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej udzielił pomocy w następujących formach:
- zasiłki celowe i okresowe na zakup żywności - 15 rodzin
- dożywianie dzieci w szkole podstawowej oraz gimnazjum - 18 rodzin
- zasiłki stałe – 8 osób samotnych ( dane na dzień 30 listopada 2004 )
Odrębnym problemem , gdzie występuje wyjątkowe nasilenie problemów alkoholowych jest teren Domu Pomocy Społecznej – środowisko, gdzie pomimo pomocy fachowej psychologów
to negatywne zjawisko nie ulega zmniejszeniu. Osoby, które odbyły terapię z w/w środowiska oraz z pozostałych z terenu gminy korzystają z punktu informacyjno – konsultacyjnego.
3. Dostępność napojów alkoholowych
Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych została określona odrębną uchwałą Nr XVII/153/01, sprawę określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży określa uchwała Nr XX/122/96
Aktualnie ogólna liczba punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych wynosi 17,
Oznacza to , że na jeden punkt sprzedaży przypadają 232 osoby.
W rozbiciu na poszczególne kategorie napojów związane z zawartością alkoholu statystyka wskaźnika dostępności napojów alkoholowych przedstawia się w sposób następujący:
- Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia
- w miejscu sprzedaży;
do 4,5 % i piwa –1 punkt
powyżej 18% - 1 punkt
- poza miejscem sprzedaży
od 4,5 % do 18% -5 punktów /790 mieszkańców
powyżej 18% - 10 punktów /395 mieszkańców
3. Stan zasobów w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (składa się z czterech osób,w tym: ze środowiska oświatowego – 1 osoba, pracownicy socjalni GOPS – 2 osoby, pracownik UG).
- Terapeuta ds. uzależnień pracujący w punkcie konsultacyjno – informacyjnym
- Grupa wsparcia „ Azyl”
Wszyscy członkowie GKRPA posiadają odpowiednie kwalifikacje, aby prowadzić działania związane z rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
W roku 2005 nie przewiduje się wydatków na podnoszenie kwalifikacji członków Gminnej Komisji. Spotkania Gminnej Komisji odbywają się w miarę potrzeb zgłaszanych przez rodziny osób uzależnionych, same osoby uzależnione, bądź innych osób potrzebujących pomocy.
Na terenie gminy nie działa żadna specjalistyczna placówka leczenia odwykowego.
Osoby podejmujące leczenie korzystają ze świadczeń szpitala psychiatrycznego w Aleksandrowie Kujawskim, oraz z oddziału terapii uzależnień w Radziejowie.
W przypadku występowania zjawiska przemocy pomoc świadczy punkt konsultacyjny
w Aleksandrowie Kujawskim. W ciągu dwóch poprzednich lat udzielono dotacji na łączną kwotę 4 tysięcy złotych. Obecnie na rok 2005 nie przewiduje się dofinansowania na ten cel, zważywszy na fakt, iż nikt z terenu gminy nie skorzystał z tej formy pomocy.
Z porad punktu konsultacyjno – informacyjnego działającego na terenie naszej gminy w roku 2004 skorzystało 18 rodzin. 11 osób, które odbyły leczenie odwykowe regularnie uczestniczy w tzw: mitingach.
W 2004 roku podpisana została umowa w sprawie świadczenia opieki profilaktycznej nad osobami zatrzymanymi w Izbie Wytrzeźwień w Toruniu. Ogółem z tej formy pomocy skorzystały 3 osoby( razem 5 pobytów, gdyż 2 osoby korzystały dwukrotnie ( dane z końca listopada).Planowana jest dalsza współpraca z wymienioną placówką w roku 2005.
Kadra medyczna zatrudniona w Ośrodku Zdrowia w Zakrzewie nie posiada przeszkolenia w zakresie metod krótkiej interwencji.