Protokoły z Sesji Rady Gminy

Protokół nr XVII/2005

Protokół Nr XVII/2005
z Sesji Rady Gminy Zakrzewo
odbytej w dniu 31 marca 2005 roku
w sali GOK Zakrzewo

Liczba radnych 15
Liczba obecnych 15
Frekwencja 100%

Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokołu z XVI Sesji Rady Gminy.
3. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności międzysesyjnej.
4. Sprawozdanie Wójta z realizacji uchwał podjętych na XVI
Sesji RG.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6.Informacja nt. przyszłości funkcjonowania DPS w Zakrzewie
(wystąpienie Starosty Aleksandrowskiego).
7. Wprowadzenie na temat uchwał i dyskusja.
8.Podjęcie uchwał w sprawie:
1) zmiany uchwały Nr XVI/120/2004 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na 2005 rok,
2)regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów,
3)przyjęcia programu współpracy Gminy Zakrzewo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005 rok,
4) zmieniająca uchwałę Nr III/29/2002 Rady Gminy w Zakrzewie z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie utworzenia gminnej jednostki organizacyjnej o nazwie Zespół Obsługi Szkół i nadania statutu,
5)określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, dla dyrektorów szkół.
6)nabycia nieruchomości przez gminę Zakrzewo,
9.Odpowiedzi na interpelacje.
10.Wnioski i zapytania.
11.Zakończenie XVII Sesji Rady Gminy.

Ad.1.
Przewodnicząca Rady Gminy Wanda Dzioba o godz. 10 00 otworzyła XVII Sesję Rady Gminy i po powitaniu radnych, sołtysów i gości oświadczyła, że zgodnie z listą obecności w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum pozwalające podejmować prawomocne decyzje.
Następnie Przewodnicząca przedstawiła porządek obrad, do którego Wójt zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad jeszcze jednej uchwały
w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji Zakrzewo.
Radny Marian Bąk zaproponował wprowadzenie po pkt 4 punktu dot. przedstawienia zasad korzystania z pobytu w DPS w Zakrzewie i innych domach na terenie naszego województwa.
Radna Barbara Woźniak zaproponowała wprowadzenie pkt przed dyskusją na temat uchwał : wyjaśnienie art. w gazecie Kujawskiej dot. ewentualnej zapłaty przez ZGZK za budowę oczyszczalni ścieków Kredyt Bankowi.

Porządek obrad wraz ze zmianami został jednogłośnie przyjęty w następującej wersji:
1. Otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokołu z XVI Sesji Rady Gminy.
3. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności międzysesyjnej.
4. Sprawozdanie Wójta z realizacji uchwał podjętych na XVI
Sesji RG.
5. Przedstawienia zasad korzystania z pobytu w DPS w
Zakrzewie i innych
domach na terenie naszego województwa
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Informacja nt. przyszłości funkcjonowania DPS w Zakrzewie
(wystąpienie Starosty Aleksandrowskiego).
8. Wyjaśnienie art. w gazecie Kujawskiej dot. zwrotu
pieniędzy przez ZGZK za budowę oczyszczalni ścieków.
9. Wprowadzenie na temat uchwał i dyskusja.
10. Podjęcie uchwał w sprawie:
1) zmiany uchwały Nr XVI/120/2004 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na 2005 rok,
2)regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów,
3)przyjęcia programu współpracy Gminy Zakrzewo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005 rok,
4) zmieniająca uchwałę Nr III/29/2002 Rady Gminy w Zakrzewie z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie utworzenia gminnej jednostki
organizacyjnej o nazwie Zespół Obsługi Szkół i nadania statutu,
5)określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego
obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio
z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, dla
dyrektorów szkół.
6) zaopiniowania projektu planu aglomeracji Zakrzewo.
7) nabycia nieruchomości przez gminę Zakrzewo,
11. Odpowiedzi na interpelacje.
12. Wnioski i zapytania.
13. Zakończenie XVII Sesji Rady Gminy.

Ad.2.
Radni jednogłośnie przyjęli protokół z XVI Sesji Rady Gminy, który był wyłożony do wglądu.

Ad.3,4.
Wójt złożył sprawozdanie z działalności międzysesyjnej od ostatniej Sesji tj. od 28 grudnia 2004 roku ( zał. Nr 1) oraz sprawozdanie z wykonania uchwał podjętych na XVI Sesji ( zał. Nr 2).

Ad.5.
Pani Kierownik GOPS przedstawiła procedurę kierowania osób do Domów Pomocy Społecznej oraz przepisy dotyczące odpłatności za pobyt.
Przedstawiła wysokość tych opłat w poszczególnych placówkach na terenie naszego województwa oraz zapoznała z ilością przebywających tam pensjonariuszy i ilością osób czekających na miejsce.

Ad.6.
Radna Barbara Woźniak- zapytała co z założeniem lampy przy zjeździe z drogi powiatowej w kierunku Bachorzy?
- jest potrzebny żużel na drogę w stronę p. Różańskiego i w stronę kanału Bachorza pomiędzy p. Serkowskim i p. Kujawą,
- zwrócić się do ZDW o naprawę dróg,
- zwrócić uwagę Zarządom Dróg, aby przy wycince drzew robili to kolejno ,
a nie wyrywkowo,
- źle było zrobione odśnieżanie dróg gminnych, osoba, która stwierdziła wykonanie pracy powinna ponieść konsekwencje finansowe,
Radny Marian Cygański- na drogę w Kolonii Bodzanowskiej jest potrzebne
5 kursów piasku,
Radny Adam Nenczak- przy drodze w Sędzinie za parkiem wyciąć krzewy,
- zwrócić się do RDW o wykonanie rowu na skrzyżowaniu w Sędzinie,
- wrócić na następnych posiedzeniach do tematu dofinansowania kościołów,
- źle jest sprzątany przystanek w Sędzinie,
Radny Marian Bąk – naprawić chodnik na ulicy Osiedlowej na przeciw Ośrodka Zdrowia,
Radny Zdzisław Dzioba- naprawić drogę przez park do szkoły w Siniarzewie.

Ad.7.
Na posiedzenie Sesji został zaproszony Starosta Aleksandrowski.
Wójt poprosił o przedstawienie sytuacji DPS , w którym zmniejsza się liczba pensjonariuszy i istnieje groźba zwalniania pracowników oraz o możliwościach rozwiązania tego problemu.

Starosta udzielił następujących wyjaśnień :
sytuacja DPS pogorszyła się z chwilą zmiany ustawy o finansowaniu za pobyt. Od tego roku nie ma dotacji do miejsc, obecnie pensjonariusz musi pokryć koszty sam, ma zabierane 70% renty lub emerytury, resztę dopłacić musi rodzina lub gmina, zgodnie z miejscem zamieszkania pensjonariusza.
W DSP w Zakrzewie w chwili obecnej jest 22 wolnych miejsc.
Dyrektor czyni starania, aby pozyskać pensjonariuszy z innego terenu, ponieważ u nas nie ma chętnych.
Do końca czerwca Radzie Powiatu należy przedstawić plan rozwiązania problemu.
Dyrektor DPS planuje zmienić działalność jednego pawilonu na inną, na którą będzie można otrzymać dotację z państwa. Wystąpił również do gmin w powiecie, aby zabezpieczyły w swoich budżetach środki na utrzymanie chociaż jednego pensjonariusza.
Radna Dorota Filipiak – zapytała dlaczego w innych DPS w naszym województwie są osoby oczekujące na pobyt, a u nas jest tyle wolnych miejsc?
Starosta odpowiedział, że osoba chcąca pójść do DPS sama sobie wybiera miejsce pobytu.
Radny Mirosław Ogrodowski- zapytał
1.skąd się biorą tak duże koszty utrzymania w DPS ?
2.co Pan zamierza zrobić z mieszkaniami, w których mieszkają pracownicy ?
Starosta udzielił następującej odpowiedzi- dyrektor co roku planuje i rozlicza się z kosztów. Są przeprowadzane kontrole finansowe, sprawdzające zasadność wydatków. W dniu dzisiejszym jest właśnie przeprowadzana taka kontrola.
Na duże koszty utrzymania ma wpływ ogrzewanie, a z tego co planuje Rząd, będą jeszcze większe jak zostanie wprowadzona akcyza na olej opałowy.
Jeśli chodzi o sprzedaż mieszkań - to były wnioski o ich kupno, pan dyrektor twierdzi, że z przyczyn technicznych, w tym samym budynku nie ma możliwości wydzielenia.
Wójt poinformował, że w przyszłości DPS będzie mógł się podłączyć do gminnej kanalizacji ściekowej co zapewne wpłynie na obniżenie kosztów utrzymania.

Wójt zapytał jak sobie radzi szpital, który jest zakładem niepublicznym, jest spółką z o.o. ?
Starosta wyjaśnił, że dochód spółki za 9 m-cy wyniósł 1.200 tys. zł.
Będzie zainstalowany nowy rentgen, jest zakupiona nowa karetka, będzie jeszcze zakupiona druga. Żaden oddział nie został zamknięty.
Są jeszcze długi wobec załogi, której nie zostały wypłacone po 203 zł.

Radna Barbara Woźniak zapytała jakie kroki podejmie Starostwo wobec ciężkiego taboru wywożącego buraki.
Starosta wyjaśnił, że drogi powiatowe nie były przystosowane do takiego ciężkiego taboru, jeżeli zostaną zniszczone, stać ich tylko na łatanie dziur w szosach, które wystarcza na kilka miesięcy. Starostwo posiada środki, aby w ciągu roku zrobić 1 km dobrej nawierzchni.

Ad.8.
Wójt wyjaśnił na temat art. w gazecie Kujawskiej dot. podpisania cesji przez ZGZK kredytu jaki zaciągnęła firma Ekolog na budowę I etapu kanalizacji ściekowej.
Sąd I instancji wydał wyrok, który jest nieprawomocny, iż pieniądze należą się Kredyt Bankowi, ponieważ Firma Ekolog , która zaczynała budowę oczyszczalni, zaciągnęła kredyt i nie oddała go.
ZGZK wniósł apelację do Sądu Apelacyjnego w Gdańsku.
ZGZK nie zapłacił wszystkich pieniędzy Firmie RemWil -kończącej budowę, pozostawiając równowartość należności bankowej.
Firma RemWil nie zgadza się z taką decyzją.
Radna Barbara Woźniak zapytała, kto podpisywał przelewy oraz jakie korzyści przynosi przynależność do ZGZK?
Wójt wyjaśnił, że Przewodniczący Zarządu ZGZK jest upoważniony do podpisywania przelewów.
Korzyści wynikające z przynależność do ZGZK to: wybudowane składowisko odpadów stałych w Służewie, wspólna budowa I etapy kanalizacji ściekowej i oczyszczalni ścieków, dzięki czemu mieliśmy umorzone 45% pożyczki, a nie 30%.
Radna Barbara Woźniak poinformowała, że korzyści wynikające z przynależności do ZGZK oraz wyjaśnienia dot. art. w gazecie powinny być przekazane społeczeństwu w gazecie samorządowej.
Na następną Sesję postanowiono zaprosić Przewodniczącego ZGZK.

Ad.9,10.
Wójt zapoznał z projektami uchwał, które będą tematem dzisiejszej Sesji.
Następnie Przewodnicząca Rady przystąpiła do czytania projektów uchwał:
1)Nr XVII/136/2005 w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/120/2004 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na 2005 r – przyjęta została 14 głosami, 1 wstrzymał się,
2)Nr XVII/137/2005 w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów – przyjęta 12 głosami, 3 wstrzymało się,
3)Nr XVII/138/2005 w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Zakrzewo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005 – przyjęta 15 głosami,
4)Nr XVII/139/2005 zmieniająca uchwałę Nr III/29/2002 Rady Gminy Zakrzewo z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie utworzenia gminnej jednostki organizacyjnej o nazwie Zespół Obsługi Szkół i nadania statutu – przyjęta 15 głosami,
5)Nr XVII/140/2005 w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, dla dyrektorów szkół – 15 głosami,
6)Nr XVII/141/2005 w sprawie : zaopiniowania projektu planu aglomeracji Zakrzewo –
Radna Barbara Woźniak zakwestionowała podjęcie tej uchwały, ponieważ nie została dostarczona radnym zgodnie ze Statutem - 3 dni przed sesją.
Radca prawny wyjaśnił, że przecież radni przyjęli zmianę do porządku obrad, dot. podjęcia tej uchwały.
Wójt wyjaśnił, że uchwała ta została zbyt późno przygotowana, ponieważ Wojewoda późno przysłał pismo z prośbą o taką opinię. Jeżeli uchwała ta nie zostanie podjęta to i tak po 30 dniach wejdzie w życie.
Wójt ponownie zapoznał z częścią opisową projektu planu – załącznika do uchwały.
Radny Mirosław Ogrodowski stwierdził, że o tym co mówi ta uchwała wszyscy słyszeli, ponieważ od dawna tj. od rozpoczęcia budowy kanalizacji ściekowej i budowy oczyszczalni, mówiło się o II i III etapie kanalizacji, a właśnie o tym mówi ta uchwała. Po prostu inaczej się nazywa.
Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 1 wstrzymała się, 3 było nieobecnych.
7) Projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości przez gminę Zakrzewo – dotyczący zakupu nieruchomości z przeznaczeniem na tereny rekreacyjne- przegłosowano w następujący sposób: 6 radnych głosowało za jej przyjęciem, 7 było przeciwnych, 2 wstrzymało się.

Ad.11.
Wójt udzielił następujących odpowiedzi na zapytania i interpelacje:
- w ubiegłym roku nie było środków w budżecie Gminy na założenie lamp, ZE w ramach konserwacji każdego roku zakłada 10-12 lamp, wobec tego założymy ją w tym roku,
- w sprawie żużla- sołtysi chcą najpierw równiarkę, a dopiero potem żużel- od 7 kwietnia zaczyna pracę równiarka na terenie naszej Gminy,
- 5 transportów piasku- jeżeli rada sołecka uzna za konieczne – to zostanie zakupiony,
- krzewy w Sędzinie zostaną wycięte,
- w sprawie naprawy dróg powiatowych i wojewódzkich po zimie i wycince gałęzi zostanie wysłane pismo do Zarządu Dróg.
- chodnik na ul. Osiedlowej zostanie naprawiony,
- drogi w parku w Siniarzewie nie można porządnie wykonać, ponieważ konserwator zabytków nie pozwala na roboty, proponuje starobruk, który jest bardzo drogi,
- odnośnie pracy pracownika sprzątającego przystanek - są różne opinie, osoba potwierdzająca wykonanie pracy nie wnosi uwag.
- odnośnie odśnieżania- podczas trwania odśnieżania nie dotarły do mnie żadne uwagi, że jest źle odśnieżone. Zapytam się również pracownika, który jeździł z operatorem czy były uwagi.
Na przyszły rok sprzęt odśnieżający będzie kierowany do sołtysów, którzy będą nadzorować i potwierdzać wykonanie prac.
Radny Adam Nenczak – uznał, że jest to ubliżanie radnym, skoro trzech radnych mówi, że było źle odśnieżone, a Wójt będzie pytał pracownika.

Ad.12.
Sołtys Andrzej Wąsikowski- w Kolonii Bodzanowskiej zebrać pobocza dróg,
Radna Barbara Woźniak – zwróciła się z prośba do sołtysów, aby w rozmowach z rolnikami przypominali o jak najszybszym składaniu wniosków o dopłaty do ARi MR.

Wójt w sprawie podjęcia uchwały dot. zakupu nieruchomości w Zakrzewie z przeznaczeniem na tereny rekreacyjne powiedział, że temat ten był podjęty
w uchwale budżetowej, na posiedzeniach komisji też nie był kwestionowany zakup, wobec powyższego została podpisana umowa przedwstępna. Obecnie będzie trzeba zapłacić zadośćuczynienie za zerwanie umowy.

Ad.13.
Na tym obrady XVII Sesji zostały zakończone.

Protokołowała:

U. Skrzypińska

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jan Bąk
Ilość wyświetleń: 1284
12 marca 2008 23:05 (Jan Bąk) - Utworzenie dokumentu